Deti, ktoré robia problémy, majú problémy

Práve učiteľ je ten, ktorý často dokáže zachytiť prvé varovné signály, že sa so žiakom niečo deje. Práve deti, ktoré robia problémy, často volajú o pomoc. Pozornosť si však zaslúžia aj tiché deti, ktoré sa málo zapájajú a zostávajú na okraji kolektívu.

Čo si treba všímať

V škole si učitelia môžu všimnúť aj tieto varovné signály, že sa s dieťaťom niečo deje:

Časté zmeny nálad
Dieťa má časté zmeny nálad, buď je plačlivé a utiahnuté alebo mrzuté a nahnevané, často môže mať neadekvátne impulzívne reakcie a výbuchy hnevu
Strata záujmu
Prestáva sa zaujímať o koníčky, je bez nálady a zanietenia
Pocit únavy
Dieťa býva často unavené, má slabú výdrž a zhoršenú pozornosť a pamäť
Nechuť do jedla
Desiatu rozdá alebo ju necháva v taške
Častá chorobnosť
Dieťa býva viac choré, časté sú bolesti hlavy či brucha
Zranenia
Dieťaťu sa začnú objavovať nevysvetliteľné drobné zranenia, odreniny, škrabance alebo modriny
Zhoršenie v škole
Dieťa podáva škole horšie výkony, zhorší sa mu prospech, stráca motiváciu učiť sa a chodiť do školy
Zhoršenie sociálnych väzieb
Dieťa prichádza o kamarátov, nechce chodievať von a pod.
Strata záujmu o okolie
Cez prestávky zostáva samé, strata záujmu o okolie
Ubližovanie
Dieťa prejavuje sebadeštrukčné správanie alebo ubližovanie iným

Čo robiť, keď má dieťa problém?

Základom prístupu učiteľa k žiakovi je nadviazanie pozitívneho emocionálneho vzťahu a porozumenia.

1
Bezpečné prostredie
Učiteľ by mal vytvoriť pre žiakov bezpečné prostredie, vnímať atmosféru a klímu v triede a na škole.
2
Obrátiť sa na rodičov
Nápomocný môže byť aj školský psychológ.
3
Netrestať
Pokiaľ žiak má problémy so správaním, môže ísť o volanie o pomoc. Je nevhodné pred ostatnými žiakmi žiaka napomínať, trestať alebo dokonca ponižovať za správanie, ktoré je dôsledkom jeho diagnózy alebo náročnej životnej situácie, v ktorej sa ocitlo. Aj keď je to náročné, situáciu to nerieši. Žiak potrebuje pomoc.
4
Zistiť príčinu
Dôležité je zistiť príčinu problémov dieťaťa. Je dobré sa s dieťaťom porozprávať, ponúknuť mu pomoc, vypočuť ho.
5
Stanovenie hraníc
Je dôležitá dôslednosť a kladenie hraníc, v žiadnom prípade nie všetko tolerujúci prístup vo výchove žiaka. Žiak sa potrebuje ale cítiť učiteľom prijatý, je nevhodné vstupovať do boja o moc. Deti cítia, aký postoj k nim máme.
6
Diskrétnosť
Vzniknuté problémy je vhodné riešiť so žiakom osamote, nie pred celou triedou.
7
Zachovať pokoj
Učiteľ by mal vedieť zachovať pokoj, mať tolerantný postoj aj pri žiakových impulzívnych reakciách a nekľudnom správaní.
8
Upokojiť
Dať možnosť žiakovi upokojiť sa. V priebehu vyučovania niekedy postačuje, ak učiteľ iba urobí dohovorené gesto, ktorým žiakovi signalizuje, že sa má upokojiť alebo sústrediť.
9
Uvedomiť si svoje pocity
Dieťa je potrebné učiť, aby si dokázalo uvedomiť svoje emócie v prípade rozčúlenia a učiť ho k sebaovládaniu. Nápomocné je pokiaľ učiteľ pomenuje emócie žiaka a vyjadrí mu pochopenie: „Chápem, že sa hneváš, pretože...“
10
Pohybové aktivity
Je vhodné zapájať do vyučvacieho procesu pohybové aktivity, aktivity na uvoľnenie hnevu a aktivity na upokojenie
11
Nebrať útoky osobne
Pokiaľ vzrušenie u dieťaťa silnie: Môže byť vyvolané i moralizujúcim zásahom učiteľa alebo rodiča), dochádza často k ostro formulovaným útokom. Učiteľ alebo rodič ich nesmie brať osobne, má dieťa pokojne a direktívne prerušiť a vyviesť dieťa z triedy a porozprávať sa osamote.
12
Pravidlá
Pripomenúť mu dohodnuté pravidlá a poskytnúť možné riešenie, pri ktorom by sa upokojil.
13
Úspech nad neúspechom
Dôležité je vyzdvihovať úspech žiaka nad neúspechom, posilňovať pozitívnu spätnú väzbu, hodnotiť pozitívne úspechy žiaka, napr. úsmevom, pochvalou a pod.

Na koho sa obrátiť

V prípade potreby sa učitelia môžu obrátiť na:

  • Školský podporný tím

  • Školského psychológa

  • CPP (Centrum poradenstva a prevencie)

  • VÚDPaP (Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie dieťaťa)

Partneri projektu

Zo srdca ďakujeme partnerom, ktorí nám pomáhajú zlepšovať kvalitu života mladých ľudí na Slovensku.

Partneri projektu

Nadácia Televízie Markíza už niekoľko rokov realizuje projekty, ktorými sa snaží zlepšovať kvalitu života detí a mládeže. Prostredníctvom projektu Odpíšeme ti pôvodne reagovala na potrebu riešiť šikanu na školách, od ktorej spoločnosť často odvracia zrak. Aktuálne projekt s podporou Nadácie Volkswagen Slovakia rozširuje svoje zameranie všeobecne na tému detského duševného zdravia. Vďaka ďalším partnerom ako Linka detskej istoty, n.o. či Liga za duševné zdravie, n.o. sme pripravení podať pomocnú ruku deťom a mladým ľuďom, ktorí ju potrebujú. Projekt je realizovaný pod záštitou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky.

Hlavní partneri